Eerste hulp bij wanbetalers

Het omgaan met wanbetalers is een uitdaging waar veel bedrijven mee te maken krijgen. Wanbetaling kan aanzienlijke financiële gevolgen hebben en het is belangrijk om te weten hoe hiermee om te gaan binnen het kader van de wet.

Eerste hulp bij wanbetalers

Stap 1: Communicatie

‘Communication is key’, de eerste stap bij het omgaan met een wanbetaler is dan ook een open en eerlijke communicatie aangaan.

Neem contact op met de wanbetaler en vraag naar de reden van de achterstallige betaling. Soms kan er sprake zijn van een misverstand. In dat geval is het probleem snel van de baan. Of er doet zich een tijdelijke financiële moeilijkheid voor. Probeer dan tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is. Een betalingsregeling starten of een compromis treffen zijn twee mogelijkheden.

Stap 2: Herinnering en aanmaning

We geven iedereen het voordeel van de twijfel. Zoals gezegd in stap 1, is niet iedereen van slechte wil. Toch kan het zijn dat de wanbetaler niet reageert op uw verzoeken of geen betalingen verricht.

In dat geval is het belangrijk om schriftelijke herinneringen en aanmaningen te sturen. Deze brieven moeten duidelijk aangeven dat er sprake is van een achterstallige betaling en dat er juridische stappen kunnen worden ondernomen als er geen actie wordt ondernomen.

Belangrijk: vermeld ook de gevolgen van wanbetaling, zoals het in rekening brengen van rente of incassokosten.

Stap 3: Incassobureau inschakelen

In stap 2 stak het al kort de kop op. Als de wanbetaler niet reageert op uw herinneringen en aanmaningen, kunt u overwegen om een incassobureau in te schakelen. Zij hebben ervaring in het innen van openstaande vorderingen en kan namens u verdere stappen ondernemen, zoals:

-        een laatste aanmaning sturen

-        telefonisch contact opnemen

-        een gerechtelijke procedure starten

Stap 4: Gerechtelijke procedure

De gerechtelijke procedure is steeds een mogelijkheid. Hiervoor wordt meestal gekozen als alle andere pogingen om tot een oplossing te komen falen. In het geval u of uw onderneming overgaan tot het starten van een gerechtelijke procedure, daagt u de wanbetaler voor de rechter om de achterstallige betaling(en) af te dwingen.

Professioneel advies

Het is niet altijd gemakkelijk om te achterhalen wat de beste oplossing is voor een bepaalde situatie. Daarom is het raadzaam om juridisch advies in te winnen, zeker wat betreft de gerechtelijke procedure. Het is een complex proces waaraan ook kosten verbonden zijn.